Saba en Sint Maarten

30 juli 2011 - Saba, Nederlandse Antillen

Vandaag de dag op Sint maarten doorgebracht. Gisteren hadden we bedacht dat het misschien wel leuk was, om een dag naar Sint Maarten te gaan. Op Saba zijn namelijk meerdere inwoners die de reis naar Sint Maarten ondernemen voor het doen van boodschappen. Daarom vonden wij het wel leuk om dit ook te ervaren. Reizen naar Sint Maarten kan in 1 dag retour met het vliegtuig of met de boot (niet alle dagen van de week). Wij kozen voor de boot. Om half zeven werden we verwacht op de steiger. Ook al vertrekt de boot om 7 uur, je moet een half uur eerder aanwezig zijn omdat de paspoortgegevens van iedere passagier genoteerd moeten worden (met de hand). Vertrek om 7 uur lukte niet, aangezien het hier carnaval is, en ze 1 van deze dagen een nacht optocht (tussen 2 en 6 uur, ongeveer) hebben. De mensen lopen dan springend en dansend achter een geluidswagen aan en zijn zo een uur een paar u(u)r(en) onderweg van het ene dorp naar het andere dorp. Maar wij kwamen achter de optocht te rijden, en konden dus geen kant op. Gelukkig wist een feestganger te vertellen dat de kapitein nog niet voorbij gereden was en dus nog wel achter ons moest rijden... Uiteindelijk vertrok de boot om 20 over 8. Na een pittige maar vooral zeer natte reis kwamen we om  kwart over 10 op Sint Maarten aan. St. Martin is erg toeristisch en erg warm (weinig tot geen wind, waar wij waren). Om de 5 minuten wordt er aan je gevraagd of je iets kopen wilt. Nee bedankt... Uiteindelijk heeft Robert nog wel wat gekocht, maar dan gewoon in de winkel, namelijk Tommy Hilfiger polo's, die zijn hier vele malen goedkoper dan in Nederland. Voor en na het shoppen hebben we heerlijk gezeten bij Oaulichy aan het strand, waarbij we nog een coctail kregen van het huis... Om kwart voor 5 zijn we met de Dawn II weer naar Saba vertrokken. Deze keer verliep de reis wederom hobbelig, nou ja beter gezegd rollerig, alhoewel we wel droog zijn gebleven. Bij aankomst op Saba stond taxi chauffeur Michael (een Ierse Nederlander) ons op te wachten op de kade. Na een korte stop bij de supermarkt heeft hij ons afgezet bij Juliana's, onze accomodatie voor de resterende dagen. Zondag is er de afsluiting van carnaval met een 'parade', en maandag is het hier een rustdag na een week carnaval te hebben gevierd. Voor de komende dagen hebben wij nog op het programma staan, een kijkje nemen bij het carnaval en het beklimmen van de Mount Scenery.. Kleine noot van de redactie; Vergeet niet de video's te bekijken. Een video van de 'huis' iguana van Shearwaters en een video van het tripje met de Dawn II.